Mag een bedrijf een telefoongesprek opnemen?

Wanneer jij belt met een bedrijf of organisatie, kan het zijn dat het gesprek wordt opgenomen. Dit noemt men ook wel ‘voicelogging’. Een opname van een gesprek heet een ‘voicelog’. Hiervoor hoeft een organisatie volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (AVG) geen toestemming te vragen als de organisatie het gesprek bijvoorbeeld nodig heeft om een overeenkomst uit te voeren, maar dienen organisaties wel een ander hierover in te lichten.

Ook kan het zijn dat een organisatie vanuit het gerechtvaardigd belang van de organisatie een gesprek mag opnemen. Het bedrijf mag bijvoorbeeld de opname van het gesprek gebruiken voor de bedrijfsvoering of het beheer van de organisatie. Wat houdt dat in? Een gesprek kan worden opgenomen om de telefonische dienstverlening te verbeteren, als je iets koopt of een contract afsluit of om te controleren of een klacht van een consument terecht is of niet. In deze gevallen moet een bedrijf je bij aanvang van het gesprek informeren dat het gesprek wordt opgenomen. Hierbij is er geen onderscheidt tussen wie het gesprek start.

Bron: BNN/Vara